feb.
27

CS 19: Contentstrategie binnen citymarketing - de verhalen van Eindhoven en Den Bosch

Peter Kentie en Mark de Greeff

Peter Kentie (links) en Mark de Greeff

Poging 2: in januari moesten we deze editie van CS helaas afblazen, maar dat was uitstel, geen afstel. We zijn heel blij dat Peter Kentie en Mark de Greeff deze maand alsnog hun verhaal gaan vertellen!

Storytelling en citymarketing zijn eigenlijk best een logische combinatie. Immers: met aansprekende verhalen kun je de bekendheid van de stad vergroten of de perceptie veranderen. De januari-editie van CS, het Genootschap van Contentstrategen, staat dan ook geheel in het teken van citymarketing. Met verhalen uit twee Brabantse steden: Eindhoven en Den Bosch. Hoe zetten zij content in binnen hun citymarketing? 

Om de beleving compleet te maken, zijn we te gast in Den Bosch, in het oudste bakstenen gebouw van de stad.

Eindhoven365: het wonder van Eindhoven

Peter Kentie is directeur bestuurder van Eindhoven365 en houdt zich sinds begin 2012 bezig met de merkstrategie en marketingactivatie van de citymarketing voor Eindhoven. Sinds die tijd heeft het imago en uitstraling van de stad een enorme transformatie ondergaan: Eindhoven is nu hip en happening en bovenal top of mind bij talenten, bezoekers  en investeerders. 

Eindhoven 365 hanteert een vaste formule voor de merkontwikkeling en mentaliteit van Eindhoven: Onvonventioneel x Samenwerking = Energie. Door co-creatie en open source-denken is maximaal gebruikgemaakt van de creatieve en technologische krachten in de stad en regio. Op 16 januari vertelt Peter over deze onconventionele maar effectieve aanpak die daardoor invloedrijk is geworden in het vakgebied. Hoe heeft het team samenwerkingen opgezet en welke rol speelt content hierin? 

De prijzenkast van citymarketing Eindhoven is goed gevuld. Eindhoven365 won al drie keer de nationale Citymarketing-trofee en in 2018 de Place Brand of the Year award, de wereldwijde ‘Oscar van de citymarketing’.

Zie: eindhoven365.nl/strategie

Zicht op Den Bosch

CS 19 vindt plaats in de iconische Morriaan in Den Bosch.

Den Bosch Partners: een sterk historisch merk klaarstomen voor de toekomst

Den Bosch is een heel ander verhaal. Een sterk imago heeft de stad al eeuwenlang: “Wie Den Bosch zegt, zegt ‘bourgondisch’”, aldus Mark de Greeff, die begin 2022 de overstap maakte van Eindhoven365 naar Den Bosch Partners, waar hij als managing director aan een opdracht begon om het merk Den Bosch klaar te stomen voor de toekomst. 

Dat is bij die opdracht is ook uitdagend: wie een gevestigd ‘historisch’ imago wil vernieuwen, roept weerstand op. “We willen mensen overtuigen om de stad een betere versie van zichzelf te laten worden. Net zoals Eindhoven een betere versie van zichzelf is geworden door de thema’s design en technologie te omarmen.”

Hoe en wat

  • Datum: dinsdag 27 februari 2024

  • Tijden: 19.30 - 21.30 uur (inloop 19.00 uur)

  • Locatie: De Morriaan, Markt 77, Den Bosch

Evenement bekijken →
CS 18: De Grand Prix onder de content
dec.
12

CS 18: De Grand Prix onder de content

Grand Prix-winnaars The Call (Uva/Totalspiel) en #Storytime (CPNB/StudioM)

Eind oktober werden prijzen uitgereikt aan de beste content van het afgelopen jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing 2023. Omdat wij als Genootschap nauw betrokken zijn bij dat event, hebben we veel mooie cases de revue zien passeren. En twee winnaars komen jou op 12 december graag vertellen over hun cases!

Universiteit van Amsterdam / Totalspiel: The Call

“In menig brainstorm zou dit idee zijn gesneuveld”, aldus de jury over de winnaar van de Originaliteitsprijs 2023. Ga er ook maar aan staan: je uitdaging is een gevoel van anonimiteit in de collegezaal. De oplossing; je komt met een app die enorm goed blijkt te werken om studenten weer betrokken te krijgen.

Door de sterke groei van het aantal (internationale) studenten, was er bij de studie Communication Science aan de Universiteit van Amsterdam te weinig ruimte meer voor 1-op-1 communicatie tussen studenten en docent. Hoe krijg je met content meer contact met en een hogere betrokkenheid van studenten?

Samen met Totalspiel ontwikkelde de UvA The Call, een reeks van zeven interactieve video’s, waarin studenten getest worden op hun kennis. Elke week kregen studenten een (fictieve) video-call van hun docent, met 8 vragen. Wie alles alle 8 vragen goed beantwoordde, maakte kans op een prijs. Door effecten, grapjes en plotwendingen speelde The Call met de wetten van beeldbellen.

Dat deze case in de prijzen viel in de categorie ‘low budget’ is logisch: met een budget van 12.500 euro werden de 337 (!) video’s opgenomen om alle antwoordmogelijkheden te ondersteunen. Het resultaat: een fors hogere waardering en betrokkenheid van studenten. Gemiddeld belden studenten bijna 10 minuten aan één stuk met de docent.

Geestelijk vader Robin Klaassen van Totalspiel licht deze avond de case toe.

Stichting CPNB / StudioM: Boekenweek van Jongeren x Storytime

De jury werd heel vrolijk van deze case, die bekroond werd voor ‘inzet influencers’ en een Gouden Award won in de categorie ‘jongeren’.

Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat jongeren de perceptie hebben dat er geen boeken zijn die bij hun leefwereld en interesses passen. Stichting CPNB, dat als doel heeft Nederlanders te inspireren om meer te lezen, vroeg zich af hoe ze toch aandacht voor boeken kon realiseren binnen die doelgroep.

Met een uitgekiende campagne, gestoeld op heldere inzichten in de doelgroep, wisten CPNB en StudioM tijdens de Boekenweek van Jongeren gezamenlijk de juiste snaar te raken onder jongeren. Door de inzet van influencers wisten ze de verhalen van 10 boeken, door jongeren zelf geselecteerd, op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.

Sharon Verdam van CPNB en Rick Proosten van StudioM, onderdeel van GroupM, zullen uit de doeken doen hoe de campagne tot stand kwam en hoe zij hun successen wisten te boeken (sic!).

Hoe en wat

  • Datum: dinsdag 12 december 2023

  • Programma: 20.00 - 21.30 uur

  • Locatie: online (de link naar de sessie volgt in de uitnodiging die je vlak vóór de sessie ontvangt, mits je je hebt aangemeld)

Meld je gelijk aan als je er graag bij bent, we zien je graag die avond!

Evenement bekijken →
okt.
17

CS sessie 17: Zo zet je podcasts in in je contentmix

Mascha Geerts-Prins en Aljo Hartgers zijn onze sprekers op 17 oktober!

Op dinsdag 17 oktober organiseren we wederom een offline meeting van CS. We zijn die avond namelijk welkom bij De Podcasters in Arnhem. En niet heel toevallig zijn podcasts ook het onderwerp op deze avond.

Podcasts geven organisaties en merken een unieke kans om een verhaal te vertellen. Sprekers Mascha Geerts-Prins en Aljo Hartgers vertellen je tijdens CS 17 daarom hoe je een podcast maakt en - belangrijker - hoe je een podcast tot een succes maakt.

Het draait om het draaiboek

Bedenk de stem van Paul Jambers er gerust zelf bij: overdag is Mascha Geerts-Prins werkzaam als marcom manager bij een detacheerder in high tech, ’s avonds maakt zij podcasts… 

OK, eigenlijk weten we helemaal niet op welk tijdstip ze de studio in kruipt, maar dat maakt ook niet uit: een podcast luister je immers wanneer jij dat als luisteraar wil. Belangrijker is het dus om te zorgen dat mensen willen luisteren. En Mascha weet dat, want zij is de host van “Heet van de Herdgang”, een podcast van het Eindhovens Dagblad over PSV. Met die podcast - én met voorganger “De Peesjeevee Podcast” - heeft zij rijke ervaring opgedaan in het maken van aansprekende luisterprogramma’s.

Zij zal uitleggen hoe je er als maker voor kunt zorgen dat je in een beperkte tijd juist díe onderwerpen aan de orde brengt waarop je luisteraars zitten te wachten. Hoe doe je daar onderzoek voor? Hoe zet je een kloppend draaiboek in elkaar? Hoe zorg je dat je medemakers zich daaraan houden? En welke interactie kun je eigenlijk aangaan met je publiek? 

Het zijn de belangrijke vragen om jezelf te stellen voordat je zelf plaatsneemt achter de podcastmicrofoon.

Datagedreven podcasting

Aljo Hartgers richtte begin vorig jaar een eigen productiebedrijf op waarmee hij podcasts creëert voor klanten: De Podcasters. En omdat de aloude uitspraak “build it and they will come” inmiddels nog minder waarheid bevat dan de gemiddelde uitzending van Ongehoord Nederland, is het niet alleen belangrijk die podcasts te maken, maar ook om na te denken over distributie. En dan niet pas nadat je opnames en audiomixing gedaan zijn, maar al (ver) vóór die tijd.

In zijn verhaal laat Aljo zien hoe je data en tools kunt gebruiken om de vindbaarheid van je podcast te vergroten en waarom het format van je podcast daarin ook een belangrijke factor is.

Daarnaast neemt Aljo je ook graag mee op een rondleiding door de studio’s van De Podcasters.

Borrel

Elke fysieke sessie van CS is een feestje omdat we niet alleen de sprekers zien en horen, maar ook elkaar. Er zullen dan ook voldoende drankjes en hapjes aanwezig zijn!

Hoe en wat

  • Datum: dinsdag 17 oktober 2023

  • Inloop: 18.30 uur

  • Programma: 19.00 - 20.30 uur

  • Borrel: ca. 20.30 - 21.30 uur

  • Locatie: De Podcasters, Utrechtseweg 310-B30, 6812 AR Arnhem (de routebeschrijving volgt in de uitnodiging als je je hebt aangemeld)

We zien jullie graag op 17 oktober, dus meld je nu aan!

Evenement bekijken →
jun.
20

15: Branded content bij LINDA. en short-form video

Branded content biedt een mooie mogelijkheid om mee te liften op het bereik en de reputatie van een mediatitel. Maar we weten ook allemaal dat het niet zo makkelijk is. De mate waarin de content branded is, is moeilijk om goed te krijgen. Is je merk te subtiel aanwezig, dan heeft het weinig effect (want niemand die onthoudt dat die video werd aangeboden door jouw merk). Ligt het er te dik bovenop, dan voelt het voor het publiek als reclamespotje.

Op 20 juni a.s. hebben we onze tweede offline/fysieke sessie waarin deze balans belicht wordt. We zijn te gast bij Awesome Originals in Amsterdam-Noord.

Branded content bij LINDA.

Daniel Kok, head of strategy & creative bij LINDA., komt over dit spanningsveld vertellen tijdens onze eerstvolgende bijeenkomst, op 20 juni. En Daniel kan het weten, want hij was al betrokken bij branded (LINDA.-)content voor veel grote merken, waaronder bol.com, Dyson, Uniekaas en Basic-Fit. 

Short-form content

Het wordt de tweede keer dat CS ‘live’ is. We zijn dit keer vanaf 19.00 uur te gast bij Awesome Originals in Amsterdam. De tweede spreker is Vanja Mlinar, co-founder en creative director bij Awesome Originals, een video-format agency gespecialiseerd in branded content. Vanja zal in zijn verhaal uitleggen hoe je eenvoudig short-form content maakt die geschikt is voor meerdere platformen – van TikTok tot Insta en Facebook. Want als je daar impact wilt maken, is het belangrijk om regelmatig te posten.

Live bij Awesome Originals

Zoals gezegd is dit de tweede sessie dat we elkaar fysiek kunnen tegenkomen. Daardoor is er ook tijd voor een borreltje achteraf. Al was het maar omdat dit de laatste sessie van CS is vóór de zomer en daar mag best op geproost worden.

We zijn deze avond welkom bij Awesome Originals op het volgende adres (klik voor weergave in Google Maps):

Asterweg 20-D1
1031 HN Amsterdam

Vanaf 19.00 uur is het vrij parkeren in de omgeving, met als beste optie de Chrysantenstraat, 1031 HT Amsterdam.

Evenement bekijken →
9: Medewerkers als Tiktok-sterren & MythBusters in de polder
nov.
15

9: Medewerkers als Tiktok-sterren & MythBusters in de polder

Op de Grand Prix Content Marketing kwamen alle strategische aanpakken, creative juices en snoeiharde resultaten samen. Op 15 november komen twee winnaars hun verhaal aan je vertellen. ING won met de TikTok-campagne de gouden award in de categorie jongeren, en sleepte de originaliteitsprijs binnen. ANWB kreeg een bekroning in wat misschien wel de categorie was met de zwaarste concurrentie; die van videoseries.

Evenement bekijken →
3. NS en Omroep Brabant
sep.
21

3. NS en Omroep Brabant

De derde dinsdag van september gaat dit jaar niet over koffers, hoedjes en koetsjes, over de inhoud. Content, om precies te zijn.

Want we hebben die avond een hele fijne line-up voor sessie 3 van CS, genootschap van contentstrategen. Je krijgt een goudeerlijk kijkje in de contentstrategiekeuken van de NS – wat werkte wel en wat was ‘minder succesvol’? 

En de hoofdredacteur van Omroep Brabant komt samen met tech-ondernemer Rutger Verhoeven (smartocto) vertellen over een pilotproject dat als doel had om de content van de regionale zender zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de doelgroep. Want wat als die nu niet primair op nieuws zit te wachten, maar veel meer op verstrooiing, duiding of inspiratie?

We zien je graag weer op 21 september! 


1c84d6637d82fd2db09924c0287cf7e756c6f94d.png

Gerjan Vasse

Hoofd Content & Creatie bij NS

Afgelopen jaar nam het aantal treinreizigers fors af en de reiservaring werd compleet anders. Reizen met de trein is normaal een sociale aangelegenheid; je ontmoet mensen en maakt een praatje. Ineens werd afgeraden om met de trein te reizen, moest er afstand worden bewaard en de mond bedekt. 

In diezelfde periode deed Clubhouse haar intrede in Nederland. Voor NS een mooie kans om dat sociale aspect, dat veel mensen misten, na te bootsen in een veilige, online omgeving. 

NS pioniert met middelen om reizigers online te betrekken en verrassen met kleine online cadeautjes (denk aan: WhatsApp ThrillerWeek van de Verloren Knuffelhet Mooiste station van NederlandTreintestteameen week lang wonen op Utrecht Centraal). Niet alle initiatieven zijn even succesvol. Gerjan Vasse neemt ons graag mee in een recent project: NS Avondspits op Clubhouse.


b58e47bd4d6c7b5940bc51d096c016b0f05df9d6.jpeg

Rutger Verhoeven

oprichter smartocto

Hoe zorg je ervoor dat je verhaal past bij waar je publiek op zit te wachten? Startup smartocto heeft samen met Dmitry Shishkin (ex-BBC) een project opgezet waarin de verschillende user needs van het publiek in kaart worden gebracht. En hoe je die in je contentstrategie zo effectief mogelijk kunt inzetten. Er zijn verschillende user needs:

  • Keep me on trend gaat over hoe het nieuws op sociale media wordt beleefd | denk aan memes, uitleg over trending hashtags

  • Educate me leert het publiek dingen over complexe zaken | vaak explainers

  • Give me perspective gaat over context en duiding | vaak met de inzet van analisten en experts

  • Inspire me zijn verhalen over interessante mensen die interessante dingen doen | vaak ‘first person’, het versterkt de emotie bij een verhaal doordat er een persoonlijke component in zit

  • Divert me gaat over ‘verstrooiing’ - iets anders, verrassend en lichter dan het harde nieuws

Samen met drie mediapartijen uit binnen- en buitenland - Omroep Brabant (NL), DeMorgen (BE) en IDN Times (Ind) - is onderzocht wat het effect van de inzet van user needs is op het publiek.

94dde4b4d97188ff8a787d4ead7b5b73cb28c783.jpeg

Renzo Veenstra

Hoofdredacteur Omroep Brabant

Hoofdredacteur Renzo Veenstra van Omroep Brabant zal vertellen waarom de omroep besloot aan dit project mee te doen en welke resultaten het hen heeft opgeleverd, terwijl Rutger Verhoeven uitleg zal geven over het onderzoek en de learnings die dat heeft opgeleverd.

Evenement bekijken →

Welke bijeenkomsten kwamen hiervoor?