Terug naar alle evenementen

1. Contentstrategie vanuit niets & de potentie van YouTube

Hoe bouw je vanuit het niets een full blown contentstrategie? En welke kansen laten content marketeers liggen omdat ze YouTube niet optimaal gebruiken?

In iedere virtuele bijeenkomst nodigt het Genootschap van Contentstrategen twee sprekers uit.

  • In de case vertelt een contentstrateeg over haar of zijn campagne. Wat was het doel, wat was de aanpak, wat waren de resultaten en wat kunnen we met z’n allen hiervan leren?

  • In de talk vertelt een contentstrateeg over een aanpak die voor haar of hem goed heeft gewerkt. Denk aan: hoe maak ik de impact van content meetbaar? Hoe krijg ik mensen mee? Hoe kun je content structureel recyclen? Hoe ziet een contentstrategie er überhaupt uit?

De case en de talk duren elk ongeveer een half uur, inclusief een interactie-/vragenronde.


Sprekers

Portret-Ray-Franssen.jpg

Raymond Franssen - Koninklijke Landmacht

Drie jaar geleden rende de afdeling Communicatie van de Koninklijke Landmacht achter de waan van de dag aan. Woordvoering ging van crisis naar crisis en van content, laat staan strategie, was bijna geen sprake. In relatief korte tijd is die organisatie omgevormd tot een plek waar content strategisch wordt ingezet om de communicatiedoelstellingen van de landmacht te behalen.

 Long-form video en audio zijn bijna de belangrijkste pilaren van de communicatie geworden. Inmiddels publiceert de landmacht drie à vier YouTube-series per jaar, runt het twee (binnenkort drie) podcasts en groeien alle kanalen sterk. De Landmacht loopt nu voor de waan van de dag uit.

 In zijn presentatie vertelt Raymond Franssen hoe de Landmacht:

  • Een sterk team met diverse profielen heeft opgezet;

  • Daarvoor draagvlak binnen de top van de organisatie creëerde;

  • De vrijheid nam om te experimenteren, vallen en op te staan.

Portret-Peter-Minkjan.jpg

Peter Minkjan - 5PM

YouTube krijgt van contentstrategen niet de aandacht die het verdient. 30% van alle views (!) op het platform wordt gegenereerd door de behoefte naar informatie. Miljoenen Nederlanders gebruiken het om nieuwe dingen te leren, hun kennis te vergroten en producten te vergelijken. Daarom is educatieve content zo belangrijk voor merken. Hoe je die inzet, (daarmee) YouTube effectief inzet en (daardoor) merkimpact behaalt, vertelt Peter Minkjan je in deze sessie aan de hand van praktische voorbeelden en cases van o.a. GAMMA, Volkswagen, AkzoNobel en Amazon Prime Video. 

Peter Minkjan is mede-oprichter van YouTube Marketing Agency 5PM en verantwoordelijk voor productontwikkeling en innovatie. Voor hij in 2018 met drie anderen 5PM begon, was hij jarenlang actief als zelfstandig adviseur op het gebied van Facebookmarketing en als socialmediastrateeg bij RTL. Ook is hij een fervent blogger en columnist voor o.a. Marketingfacts, Emerce en MarketingTribune.

 
Volgende
Volgende
15 juni

2. Content plannen en hergebruiken